söndag 14 juni 2009

Mina små tjejer

I dag har jag och tjejerna varit på jourmottagningen. Wilma har ju haft feber sedan i onsdags och den vill inte ge sig. Tidigt i morse hade hon 40,8 - den lilla stackaren!! Hon har klagat på att hon har ont i nacken och i går (och idag) hade hon svårt att röra huvudet så jag blev lite rädd att det vara något allvarligt. Men jag uptäckte i går kväll att halsmandlarna var väldigt svullna och hon lukta "sjuk" ur munnen och det visade sig idag att hon hade halsfluss. Hon fick penicillin - som vi har försökt att ta två gånger men hon har spytt upp det båda gångerna! Första gången spydde hon upp allt hon ätit, vilket tråkgt nog inte var mycket! (Tidigare i veckan spydde hon när hon fick Ipren och nu i kväll gjorde hon samma sak när hon fick Alvedon. Stackare!) Den penicillinen vi fick idag var sån som man skulle lösa upp med vatten men i morgon ska vi hämta ut en annan och vi får hoppas att den går bättre att få i henne. Jag upptäckte i dag att hon fått flera blåsor på tungan - att hon alltid ska få det, det är så himla tråkigt!

Tuva har ju varit förkyld, hostig och haft jobbigt med andningen och det vill inte heller riktigt ge sig. Så jag ville kolla upp henne också. Hon fick mer medicin men behövde inte inhalera. Barnläkaren tyckte att hon trots sin förkylning såg välmående ut, vilket vi också tycker. Och hon visade sin allra bästa sida, jollrade, skrattade och såg så nöjd ut medan hon blev undersökt. De senaste dagarna har det blivit det mer och mer skratt, joller och ögonkontakt - det är mysigt!

Nu håller vi tummarna för att tjejerna ska bli bättre!!!

2 kommentarer:

Totten sa...

Tips från mig som gjort allt för att få i Märta pencillin, Blanda det med cola och häll i en flaska där hon inte ser vad hon dricker så brukar det gå som en dans.
Krya på er hela familjen
Kram
Lotta

Om oss sa...

I dag behövde hon bara dricka 1 ml istället för 15 som i går så det gick bättre - hon tyckte ju inte det var kul men hon spydde i alla fall inte upp det!!