torsdag 17 december 2009

Varför sova?!

Just nu håller jag på att lägga S och T. De har alltid varit så lätta att lägga, vi har bra lagt ner dem när de börjat bli trötta och sedan har de somnat. Ibland kan de ta en liten stund. Man kanske har behövt sätta i nappen någon gång. Tuva kan ibland ligga och hmm sig till sömns.

Men flera gånger den sista veckan så har de kommit på att man behöver faktiskt inte sova bara för mamma lägger ner en i sängen. Istället kan man joxa runt i sängen, eller sitta upp och titta på vad det andra syskonet håller på med, tjoa och skratta åt varandra, kasta ut nappen på golvet etc. I dag har jag varit uppe ett antal gånger och stoppat i napparn på dem och lagt dem ner, jag har börjat med S. och sedan lagt ner T - hon blir för övrigt skit glad när man kommer, gapskrattar, tjoar och sprattlar som en sprattelgubbe. När jag lagt ner T så sitter S upp igen! Puh!! Men de har fått hållas.

Nu Sixten sover i alla fall, det tog 35 min, Tuva ligger fortfarande och Hmm, så då är det på gång i alla fall.

Om Tuva är trött och man lägger ner henne så somna hon även om S joxar. Men om S är trött och Tuva sätter sig upp och tjoar då får hon med sig Sixten. En liten lättpåverkad kille...inte bra för framtiden. Ett annat orosmoment gällande framtida tonårstid är att S gillar att stå på alla fyra och gunga fram och tillbaka. Ett par kvällar de sista två veckorna har han vaknat efter några timmar och trott och nu har han sovit middag och vill vara vaken igen. Han blir inte ledsen utan brukar sysselsätta sig själv - tex genom att ställa sig på alla fyra och gunga. En dag hade vi gått och lagt oss när detta hände, det knirrade och knarrade rejält i hans säng. Jag sa att det är ok om det låter så nu, men när man hör det ljudet om 15 år är det inte lika kul. Vi var uppe och la ner honom men han satte i gång lika snabbt. Så vi lät honom hållas ett tag, när P sedan skulle gå ut och lägga ner honom kom han inte ut genom dörren för att hela sängen hade förflyttat sig och ställt sig framför vår dörr. Nu har vi satt på extra tassar på sängen så att den inte rör sig så lätt! En kväll kom jag på S med att stå och gunga över Nasse. Han ligger forfarande och skakar och jämrar sig "K-k-k-kära nån då!" ;)

P tror att S kommer vara alla föräldrar på gatans stora skräck om si så där 15 år. Det bor tre tjejer som är födda -09 i husen bredvid. S är den enda killen född så -09 här på gatan. Vi får som om han blir Kung eller Fasa här på Ekliden!

Nu har Tuva också somnat, det tog väl en så där 40, 45 min. Jag tyckte ändå att jag drog ut på att lägga dem men i morgon kanske jag får skjuta på det ändå mer.

2 kommentarer:

Anna sa...

Ha ha ha! Underbart att höra. S kommer att bli Kung, var så säker.

Lustigt att höra det där med att T alltid drar med sig S, även om han är trött medan hon somnar om hon är trött. Våra är nämligen precis likadana, och så har det varit sedan de föddes. E kan alltid dra med sig en dödstrött I, medan en trött E inte låter sig påverkas alls av brorsan. Kul att era är lika!!

Om oss sa...

hihi - kul att läsa att I & E är lika S & T. Men jag kom på en annan sak. T blir skit sur och arg om S tar en sak från henne. Han fattar inget och bara tar saken, men han bryr sig inte alls om samma sak händer honom, vilket jag inte tror händer så ofta han är så himla stark den där lille parveln - funderar på om detta också gäller I & E...