söndag 10 maj 2009

underbar dag - kaotisk natt!!

Söndagkväll - nu sover alla små, hela långa natten (önsketänkande!!!). Små filurerna har visat en ny sida i kväll, innan har de ju mest sovit och sedan har de vaknat någon gång oftast mellan 3, 4 timmar och velat ha mat. I kväll kom de inte alls till ro, först fick de ligga kvar i sin säng, men sedan satt jag med dem och försökte med napparna. Men de turades om att skrika, stundom gallskrek dem. Till slut sa jag till P att de kanske är hungriga igen, de fick ersättning som de mumsade i sig och somnade sedan in i paltkoma!

I dag har vi varit ute och lekt i parken både förmiddag och eftermiddag. Annica, Jojjan och Lovisa var där. Wilma var besviken att "pappa Jens" (min pappa Jens som Wilma sa när vi satt och åt lunch) inte var med, han jobbade.
I går hade vi pratat om att åka till Skansen, vädret var lite molnigt när vi kom upp på morgonen men bestämde ändå att vi skulle åka. Så vid tio tog vi tunnelbanan (och buss) ut till Djurgården och Skansen. Vi hade en toppen härlig dag!! Wilma och Patrik var inne på Akvariet och tittade på alla djuren där inne, lemuler, apor, krokodiler och fiskar mm. Sedan åkte vi karuseller, Wilma var så nöjd och glad. Det var inte mycket folk, perfekt om man har spanat in innan vad man vill sitta på i en karusell - bara att välja och vraka!
Vi hade med oss matsäck som vi åt och småttingarna fick ersättning. Sedan var det dags att titta på mer djur och Wilma gjorde sin första ansiktsmålning! Killen innan blev "sjöhappate" (=sjörövare), det ville Wilma inte vara - hon valde att bli kanin! Och hon blev så söt, hon satt som ett ljus när hon blev målad - tyckte så klart att det var spännande och sedan var hon väldigt trött också... Men hon ville inte missa något och somnade inte förrän vi kom ut och gick utmed Strandvägen in till Östermalmstorg, där vi tog tunnelbanan hem.
Under eftermiddagen hade det bara blivit bättre och bättre väder och när vi gick utmed Nybrokajen var det solsken och klarblåhimmel - men mycket blåsigt. Folk hade samlats på uteserveringar och satt och njöt av solen! Härligt!! Vi var tillbaka hemma vid fyra-tiden. Ganska möra och trötta allihop men mycket nöjda!! Så mycket som jag hade gått under dagen har jag nog inte gått sammanlagt på de senaste tre månaderna - med all säkerhet i alla fall de senaste två !!!
Så som sagt var jag väldigt trött efter vår utflykt och gick och la mig vi tio, halv elva. Men jag sov dåligt under natten, det gick lång tid mellan matningarna, så det kan jag inte skylla på, men lillsyrran hade svårt att somna efter nattmålet vid 2. Jag har ju också svårt att somna om och hör varenda knorr, stonk och stön från henne. Patrik däremot sover ju och vaknar inte i första taget (man blir ju irriterad bara av att höra han sova när man själv ligger och bara vill somna om!!). Efter att ha varit vaken en timma (efter matning) lyfte jag över henne till mig för att hon skulle komma till ro. Wilma som hade kommit in till vår säng vaknade till och började klappade och gosade med henne. Patrik vaknade också, till slut var det bara lillbrorsan som sov! Efter en stund blev det för mycket barn och för lite sömn i sovrummet så jag gick in med Wilma till hennes säng.
Jag funderar på om jag skulle sätta in hörselproppar i natt så jag inte hör varenda lite ljud men vet inte om det den bästa lösningen...

2 kommentarer:

Tessan sa...

Halloj! Ja, det låter verkligen som en underbar dag!! Natten, hm, kan väl tänka mig att det blir några sånna nätter bland... Men jag säger som Lotta, man blir ju inte mindre sugen när man ser sötisarna på bild o film! Får bearbeta Tobbe, hihi. Ha en bra dag! Själv ska jag åka o studa nu. Kramar

Anna sa...

Lägg småttingarna i vardagsrummet så hör du dem inte... :-) Eller dig själv på en madrass inne hos Wilma så får Patrik hämta dig när det är dags för matning - han lär ju inte vakna förrän de verkligen säger till.... Kram