måndag 7 september 2009

Första dagen på vår vecka

Förra veckan gick det riktigt bra med barnen, trots att P var ute och reste en hel del! Nu är det måndag och ny vecka! Den kanske inte började lika bra...


I morse vaknade S och T och ville ha mat vid halv sex. Det var ju bra eftersom det var första gången under natten. Men Tuva somnade nog aldrig om för efter en stund så hörde jag hur hon låg och jollrade och tjoade. Wilma vaknade och tyckte att vi skulle gå upp! Jag drog på det till halv sju, sedan gick det inte längre! Åh, trött!!


Under förmiddagen kändes det som om Wilma hade extra mycket energi i sin lilla kropp! Hon sa "Snart ska vi gå till dagis!!" - "Nej vi är lediga idag". "Ska vi träffa någon idag?!" "Nä, inte i dag" (alla är på dagis...).

Jag packade ihop alla barnen och gick till ma och Ru. Fick bryt innan jag kom iväg för jag hittade inte mina nycklar. "Det gör inte-ting! (W. special utryck för tillfället! Används ofta när hon har gjort någonting, t ex tagit sönder något eller dyl.) Nu går vi!!" sa Wilma flera gånger "Jo det gör visst något, vi kan inte gå förrän jag hittat nycklarna" sa jag. Under tiden låg Sixten och protesterade för att han fick ligga ner i vagnen! Det gör ju inte att man blir lugnare precis... Till slut kom vi iväg, med extranyckel och Sixten i knäet på Wilma, Tuva sov sedan ett bra tag tillbaka!

Tur att vi bor i Mst och kan gå hem till mamma när vi behöver hitta på något, tänkte jag... fast om vi bott kvar i Sth så hade ju Wilma fått gå på dagis 30 timmar och då hade jag inte behövt hitta på något...

På eftermiddagen gick jag och W till öppna förskolan för att Wilma skulle få träffa andra barn. På måndagar är de ute på en lekplats. När vi kom dit så var det en mamma med sin niomånaders son där, de gick efter en kvart....sedan var vi själva med en av personalen. Det var skönt att vara ute och Wilma hade väl kul men det blev inte så mycket lek med jämnåriga som var tanken!

Efteråt gick vi till ma och Ru, T och S hade skött sig. S kom förra veckan på det där med att vända sig från rygg till mage på riktigt och gör nu det hela tiden. T har ju kunnat det ett tag och är inte så intresserad av att göra det. Hon tycker istället att det är skit kul att ligga och tjoa för full hals, så det gör hon mest hela tiden!!

När vi skulle gå hem somnade T men S ville återigen inte ligga i vagnen, det gick bra när han fick ligga på mage. Så det gjorde han halva vägen, sedan somnade han också!


Det var första dagen på vår vecka, i morgon är det dagis! Kul för Wilma och skönt för mig ;-)

Inga kommentarer: