torsdag 10 juni 2010

Klurar och funderar

Det är mycket tankar och funderingar som rör sig i W hjärna just nu. Det är kul att prata med henne kring detta. I dag efter förskolan frågade hon vad kär var för någonting. Det var en 1 år äldre tjej på förskolan som var kär i en kille. Hennes kompis ville också vara kär i någon men hon visste inte i vem. Kompisen hade då gett ett förslag men det var inte bra. Vi pratade om det där med att vara kär en stund.
På kvällen sa hon: Jag är kär i Jojjan... eller förresten man måste vara kär i en kille. Nää det måste man inte sa jag, tjejer kan vara kära i tjejer också. Vi pratade vidare om att vara är och om att gifta sig. Då sa hon att hon inte var kär i Tobbe som hon har sagt att hon ska gifta sig med utan att hon var kär i "Lill-Hugo".
Jag kan tänka mig att hon kommer hem och säger: X säger att man inte kan vara kär i tjejer, säg det till henne att man kan det. För så är det ofta, om jag har sagt en sak tex; du ska inte klia dig i ögonen, eller man kan äta maskrosblommor så kommer hon hem från förskolan helt knäckt och säger att hennes kompis har sagt motsatsen. Just nu är det ju så att det mamma och pappa säger är rätt och rikigt! Det kommer en tid då det inte är så...så man får väl njuta.
Oftast är det ju som sagt kul att samspråka kring hennes funderingar men ibland kan det bli lite jobbigt och svårt. När hon säger; varför till det mesta. Ibland kan hon till och med fråga: Varför gjorde jag så (oftast om hon blivit arg och gjort något), varför blev jag arg, varför sa jag så. Varför gjorde jag inte så osv. Det känns lite som, det kan bara du svara på. Men hon funderar väl kring hennes beteende och uppförande också. Hmm min stora, lilla tjej!

2 kommentarer:

Anna sa...

:-) Det är inte lätt med alla frågor. Jag brukar kontra med "vad tror du själv" - funkar bra för att avleda frågeflödet och dessutom kan man få hysteriskt roliga svar tillbaka :-)

Om oss sa...

Ja den är inte så dum! Den ska jag nog köra mer med.