onsdag 18 november 2009

"Mr Röj!"

De senaste tre dagarna har det hänt grejer med Sixten, den lilla godingen! Hans första tand är på väg upp och han har fått kläm på det där med att krypa, även om det är knackigt och hackigt! Han sätter sig upprätt på knä mot allt möjligt och sedan pillar han och utforskar - på allt; dvd:n, kontakter, öppna spisen, babysittern, Tuva mm mm.
Många vi har träffat har frågat; Hur går det med tvillingarna? Det går bra nu, nu ligger de ju där vi har lagt dem, det blir värre sen när de börjar röra på sig, har vi svarat då. Flera tvillingföräldrar har då sagt att de tyckte det blev lättare när de började krypa. Jag förstår faktiskt inte vad de menar med det.
Förrut kunde jag gå upp och hämta saker eller gå ut och hämta vagnen utan att vara stressad när S och T låg på golvet. Nu känner jag mig inte alls lika lugn längre.Det händet saker så fort. S är så "våglig" (för att använda Jennies ord, a.o. för modig, våghalsig ) eller snarare dumdristig. Han sitter på knä och använder händerna till att pilla och joxa. Ibland släpper han händerna och glömmer att han inte kan hålla balansen...och pang så ramlar han baklänges!
När P var liten var han enligt hans mamma över j-lig! Han var på allt. De fick stänga av vissa rum så han inte kunde komma in. Han hade "skyddshjälm" för han slog sig hela tiden! P mamma har alltid hoppats och önskat att han skulle få igen det hon gick igenom. Jag tror hennes önskan har slagit in! Vi verkar ha fått en "Lill-Patrik"!


S gillar sina systrar väldigt mycket. Men T råkar mest illa ut av hans kärlek och nyfikenhet. Han vill gärna ta på henne och vips så har han vridit ta i ett öra eller något annat. Vilket helt förståligt T inte alls tycker är kul! Det känns tråkigt att man behöver sära på dem för att han vill brotta ner henne.

Jag har en egen teori; om fostret är aktivt i magen så är det aktivt när det kommer ut. W var aktiv i magen och var tidig på att krypa och ställa sig upp osv. Alla barn i vår föräldragrupp satt så mysigt som små grodor i sina mammor knä - inte W. Hon kröp runt och utforskade! Under graviditet med S och T så tyckte jag att det kändes (lite svårt att avgöra men...) som det ena fostret, dvs S, var mer aktiv. När de kom ut och T var mer aktiv till en början så trodde jag; det var nog T jag kände och som levde runt så där inne - men det kanske var S i alla fall...

De första 2 månaderna så kallade P honom Termineter för han bara åt och sov. Jag tror han bara låg och laddade för att kunna röja loss! Nu går han under namnet "Mr Röj"!! ;)

4 kommentarer:

Anna sa...

Vi hade hjälm på stora E när hon var i S ålder, för hon släppte också bara taget. Synd att vi inte har den kvar. De blir sååå söta i dem :-)

För övrigt när det kommer till att sära på dem - ledsen att säga att det bara är början :-) ;-)

Men söta är de, dina små!

Tessan sa...

Nä men, har lelle Sexten börjat röja?! Ska bli spännande att se vad han ska gå loss på hos oss =)

Spännande att se vad de får för personligheter.

Ses snart!
Kram o god natt!

Om oss sa...

Jag har sett kort på P när han var liten och hade sin hjälm på sig, han var också bara sååå söt! ;)

Ja det är tur att de är så söta, i alla fall!

Om oss sa...

När det gäller personligheter så märker man verkligen hur olika de är, det är ju så mycket enklare att jämföra när de är precis i samma ålder än vanliga syskon.

Och tack för i går - tror att S skötte sig, ar inte på så värst mycket saker. Han var ju bara super lycklig när han hade Emil som roade honom!