måndag 23 november 2009

svinis

Så var det det där med den nya influensan. Den har liksom krypit sig närmare och närmare, först var det i en stad i närheten, sedan ett samhälle i närheten, en skola nära och så förra veckan hos grannarna - fast de fått sprutan. Jag och W är ju vaccinerade och P väntar på sin tur. Jag gjorde det för barnens skull och så tyckte jag inte det verkade skit kul att bli sjuk och sedan ta hand om tre småbarn. I morgon har S och T fått tid för att ta varsin spruta, men jag vet inte, det känns inte bra att ge dem...men det klart det är ju inte bra om de får influensan heller... Jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska göra. Nu är det så att T är snuvig så jag skjuter nog på det av den anledningen. Men jag är osäker på om jag ska fixa en ny tid. Är det någon som har något klokt råd att komma med!?

5 kommentarer:

Tessan sa...

Ingen lätt match det där. Tror inte att någon annan kan tycka o tänka så mycket, det är ett val man måste ta och inget är rätt eller fel.
För oss är det självklart att alla i familjen Hammer ska ta vaccinet. Mycket beroende på att Emil varit så sjuk i sina lungor vid flera tillfällen, jag tror att han skulle kunna bli väldigt sjuk om han fick influensan (men självklart vet jag inte det, men vem vågar chansa?)
Förstår att du är tveksam eftersom de är så små.
Ja, en svår nöt att knäcka. Men jag skulle vaccinera.
Kramar

Anna sa...

Ja, det är inte lätt att bestämma när de är så små. Jag var inne och läste en hel del på krisinformation.se och smittskyddsinstitutet och det som fick mig att bestämma mig för att ge Ellen var att det stod att det är de små barnen som blir absolut sämst av den här influensa och också de som kommer att kräva mest sjukhusvård. Å andra sidan är det också de små som blir bra fortast...

Som Tess sade, det är bara du själv och P som kan besluta det. Fundera över vilka skäl som får dig att tveka att ge dem sprutan och om de skälen överväger en ev smitta.

Om du beslutar dig för att ta sprutan så sade de häruppe att enbart en förkylning inte hindrar så länge man inte har feber eller att den sitter i luftrören - men alla verkar säga/tycka olika om allt med denna spruta så det kan nog vara värt att kolla upp. Jag var snuvig men fick inga biverkningar (absolut ingen garanti att inte andra får det!)

Kram på dig

Om oss sa...

Tack för kommentarerna, men är fortfarande tveksam vet egentligen inte riktigt varför det är bara en känsla jag har.

Till mig sa de att man inte skulle vara "nysnuvig", vilket de båda är. S har haft slemmig hosta i tre veckor nu, men det är lite bättre.

Båda har ju rätt mycket eksemfläckar och på S tycker jag att det har ökat de sista tiden, det ar blivit mer på hals och kinder. Jag vet ju inte vad det kan vara, det kan ju beror på ägg... Anna, fick Ellen ta, är inte hon allergisk mot ägg?

Det kändes inte bra att läsa att små barn blir absolut sämst och kräver sjukhus vård, det vill jag ju verkligen inte!!

Anna sa...

Angående ägg så var det inga problem för Ellen eftersom hon "bara" reagerar med eksem och att vi dessutom ändå ibland ger henne "ägg-mat" såsom pannkakor eller bullar penslade med ägg. Hon får mer eller mindre eksem men just med sprutan är det inga problem så länge de får ägg i kosten och inte får andningssvårigheter av det. Har S och T visat några sådana tecken?

Om oss sa...

nej det har de inte.