torsdag 11 februari 2010

Jobbig lillebrorsa!

I veckan sa W för första gången: Jag vill inte ha de där ungarna längre! Detta hände efter att S tagit sönder två av hennes ballonger som hon lekte med. Senare på dagen sa hon också: S och T ska sova länge länge. Annars brukar hon säga: (även om hon och jag sitter och har det hur mysigt som helst) Ska vi gå upp och väcka S och T nu! Jag har tänkt, inser hon inte att hon får ha mig (nästan) för sig själv när de sover. Men nu har hon förstått...och det kommer väl hålla i sig en så där 17 år framöver!
Det är inte bara W som tycker att småsyskonen kan vara lite jobbiga i mellanåt. Jag har suttit och observerat S och T de sista dagarna och det är väldigt ofta som S tar saker från T. För några månader sedan blev hon skit arg och tjoade högt när han gjorde det. Nu släpper hon saken ofta redan innan han kommit fram till henne och sedan kryper hon därifrån i ren panik! Stackare! Ibland kan man ge dem var sin sak, men då tar S den som T har - då får T en ny sak då tar han den istället! Han är ju så oförarglig och gör det inte av elakhet, det är bara det att sakerna som rör sig bredvid honom ser så otroligt roliga ut! Sedan han föddes har fått flera smeknamn och det senaste på listan är Mr Mangel. Han är så ofantligt nyfiken och envis liten kille, om han får syn på något som han tycker ser kul ut så så ser han inga hinder och det oavsett om det t ex ligger två systrar i vägen!
När jag ändå skriver om småkidsen så har de de senaste dagarna varit sig själva igen, pigga och glada. Så skönt, men sedan i förmiddags märke jag att T hade feber och sedan fick S det på em (och vi som skulle ta sprutan i morgon, den som vi har skjutit upp två gånger tidigare!). De har varit relativt pigga i alla fall, under eftermiddagen hade vi besök av min kusin och hennes två barn, då lekte alla barnen och hade kul! Så jag hoppas att det inte blir värre.
Lägger in några gamla kort på två glada godingar (T överst)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina kort du lägger in på din blogg. Kram Gudrun

Om oss sa...

Tack så mycket!

Anonym sa...

Ja, småsyskon är jobbigt och det kommer de nog vara hela livet. Hemma hos oss är det F som "lånar" kläder av T, vilket resulterar i att T blir skit arg. Jag förstår henne och vi försöker prata med F att hon inte kan göra så, men det hjälper inte. Hon har ju inga "fina" kläder själv!!
Kram Jjo

Anonym sa...

Ha ha, jag alltid är det något! Manglandet känner jag igen, men bland våra kids går den egenskapen runt så det blir rättvist i slutändan :-)