tisdag 23 februari 2010

Maken till vinter!

I söndags när vi åkte hem från Sth fick vi skotta ut bilen, den var in snöad och inplogad. Det hade snöat hela helgen nästan. Det gick bra att köra hem, men sista biten var kämpig tyckte jag. Vägen var snöig och isig. Jag satt och koncentrerade mig och var väl inte så roligt sällskap - W sa; Mamma jag vill inte att du är arg, jag vill att du ska vara glad! Jag hade svårt att emellanåt prata och titta på henne så hon upplevde att jag var arg, stackaren. Fam Hammer åkte bakom oss, som trygghet och som sällskap när vi stannade och åt.
När vi kom in i M-st var det ännu mer snö tyckte jag. Det var stora vallar och snöhögar överallt! (Och i natt har det snöat igen!) I går och idag fick man gå in pers. ingången på W förskola för det var så mycket snö. I går (vet ej idag) fick de inte vara ute och leka på gården, det var "gubbar" uppe på taket och skottade ner snö. På flera (vet inte om det var alla) förskolor fick barnen vara inne hela dagen, en skola var helt stängd, under helgen och under måndagen hade flera gymnastiksalar stängt pga rasrisk.

Under helgen har det tydligen varit flera grannar som har blivit av med sina snöskyfflar!! Vi klarade oss eftersom vår låg ner och inte syntes från vägen. Varför snor man snöskyfflar - uttråkade tonåringar eller är alla slut i affärena...de kanske säljs på svarta marknaden...?!

På tomterna ligger det stora snöhögar som barnen har jätte kul i! I går eftermiddag var jag och W ute och lekte med grannbarnen. Det var soligt och fint och inte så kallt som det hade varit på morgonen.

Ja maken till vinter ha jag inte varit med om!! Det klart när jag pluggade i Gävle och det kom 1 1/2 meter snö (!!! Det är sant!) på ett dygn, då var det mycket snö också och det låg kvar länge! Men det känns nästan som då när man går på gatorna. Och det som är så speciellt är väl att det har varit snö och kallt så länge nu. Det är fint men jag vet inte om jag håller med Anna att det är så härligt och fantastiskt - någon vecka till kan det väl ligga kvar, sen får det bli vår - och då kommer det väl vara en himla massa översvämningar för vart ska all snö ta vägen?!

Här är vår balkong, snön är lika hög som räcket! Vi funderar på att skotta bort snön innan det blir blött och tungt, det är bara frågan hur vi ska göra, dörren går ju utåt!

2 kommentarer:

Anna sa...

Joho! :-) Hoppas den ligger kvar ett tag till. Det blir ju inte vår nu i alla fall utan det enda som händer är att det blir slask, regn, slask, och sedan barmark men ingen vår utan bara kallt och fuktigt. Hellre vinter ett tag till och sedan vårexplosion! :-)

Tessan sa...

Ja, man kan ju undra vad som kommer att hända när allt börjar smälta...
För min del är det nog nu, med snön alltså. INGEN mer snö. Jag vill att vårt hus ska bli färdigt nån gång!!

Kram