onsdag 7 oktober 2009

Lite kort om trafiken i Indien

Den här filmen fick jag i går av en kompis. Jag fick en flashback! Det var en konst med risk för livet att gå över gatan där! Jag var ibland livrädd och vågade inte gå över - men man ska tydigen bara gå, det gör dem!! Men de tror ju på ett liv efter detta också, så det klart att det är lättare för dem!!

Jag kommer ihåg när vi precis kommit ner och åkte från flygplatsen i Dehli, då väljer vår chafför att byta fil - till motsatt körriktning - för det var så mycket bilar i den andra!!! Trafikljus förstår jag inte riktigt varför de har - de kör mot rött i alla fall!

När vi var uppe i Himalaya åkte vi en gammal jeep från 60-talet med hål i golvet, bredvid växelspaken, jag fick sitta med snusnäsduk runt mun och näsa - det blevbara lite dammigt!! Vi åkte på serpentinvägar som var så små och smala att man egentligen inte kunde köra där, men på något märkligt sätt lyckades dem i alla fall!

I Bangladesh krockade vi med en annan buss och det uppstod en tumult som vi nordbor inte alls är vana vid. Det är alltid tre pers som sitter i fram, en som kör, en som kollar på vägen (det är ju inte bara bilar på vägarna, det är hundrar, kor, cyklister med stora släp efter sig, getter, människor och ibland t om elefaner etc etc!! ) och varnar vid ev fara och en som såg som håller koll på de andra två eller nåt (var man än kommer så jobbar det alltid massor av människor - som på posten, en som säljer frimärken, en som klistrar på frimäket, en som stämplar etc - de är ju så många så man hittar väl på sysselsättningar så alla har!!). Vi fick i alla fall med oss en av den andra bussens "personal" han ville inte släppa det här med krocken rikigt. Efter ett tag slängde de ur honom, då började han kasta stora stenar på bilen! Ja, det var en upplevelse!

När jag åkte taxi till flygplatsen så körde vi in i andra bilar inte mindre än fyra gånger - men det var bara när vi körde in i en polisbil i en rondell som de reagerade - då kikade de ut ur rutan, sa något och nickade!

Inga kommentarer: