måndag 19 oktober 2009

rosa och blått

Idag klädde jag på Tuva kläder sedan skulle jag ta på Sixten de kläder jag tagit fram åt honom och kom att de inte alls var lika färgglada och roliga som Tuvas. Hans var "killiga" och gick i rött och svart, betydligt dystrare än hennes rosa och oranga! Jag gick upp och hämtade nya kläder till honom - varför ska han inte få ha färgglada härlig kläder?!
Innan jag fick tvillingar tänkte jag; va´ smidigt, då kan man ju ha allt i samma garderob och så kan barnen turas om att ha kläderna, eller bara ta det man känner för, för dagen - det blir ju ett större utbud. Jag var osäker på om jag verkligen skulle ha det så även om jag hoppades! Nu när jag har tvillingar, har jag (vi) faktiskt det så! (tror kanske inte att det är så bra när de blir större, då är det nog viktigt att de känner; det här är mitt osv men än så länge funkar det!).
Vissa kläder används av båda, vissa saker använder bara någon av dem. Jag kan bli så allergisk mot rosa för tjejer och blått för killar, prinsessor för tjejer och pirater för killar osv osv. Men sen tycker jag att vissa klänningar tex, kan vara jätte söta - men man behöver inte alltid ha rosa bara för att man är tjej och blått för man är kille. Än så länge är de ju så små att jag kan bestämma vad de ska ha på sig, och ofta har S tex rött på sig. Rosa kan han också ha, men jag har än så länge inte satt på honom något super "tjejigt" med volanger, fjärilar, rosetter eller vad det kan vara...fast just det har jag svårt även om det är på en tjej eller en kille...
Några saker som är bara deras egna är mössorna som P köpte i våras. T är turkos (eller blå om man inte är så noga med nyanser!) och S är orange (eller ljusröd). Bl a granntjejen hade svårt i början och tyckte att T hade tagit S och tvärom. Man märker ju att det kan förvirra! De har ju också sex st snuttefiltar två gröna, två turkosa och två rosa. Nu har oftast S en grön när vi är ute och går och T en turkos. Men i somras tog vi bara den som låg närmast - och då kunde det vara en rosa till S. När jag var på sjukhuset i somras med småttingar hade S en rosa och T en turkos. Det var mycket förvirrande för läkaren! Läkaren var väl inne i rummet s os en så där fyra, fem gånger och var varje gång tvungen att fråga vem som var vem, och vad det två tjejer eller hur var det?!
Ibland sätter jag på dem en visst sorts kläder bara för att jag tycker att det är kul att vara lite "tvärtom", ibland blir det tjejigare till T och killigare till S och ibland är det bara en slump som avgör! Vi får väl se om ett år - då har jag nog svårare att sätta på dem vad som helst - dels för att de har fått egna åsikter men också för att då är de inte bebisar längre utan en liten tjej och en liten kille och de "ska" de se ut på ett visst sätt! Men det är tur att det finns mycket fina könsneutrala kläder, som variation!

Inga kommentarer: