torsdag 2 april 2009

I morse åkte jag och P. till Liljeholmen och gjorde ytterligare ett tillväxtultraljud. Och de växer de små liven!! Tvåan har också vänt sig så nu låg de med huvuden bredvid varandra (även om 1:an ligger lite längre ner). Och det är ju helt otroligt vad man kan se saker på ultraljudet bl. a. så såg vi att tvåan hade hår, det syndes att det var hår nacken - helt otroligt!! Och ett öra där man såg varenda litet veck! På Ettan tyckte både jag och P. att det såg misstänkt likt en snorre...men man vi är ju inga ultraljudsexperter!! En sak är säkert i alla fall, jag längtar efter att få träffa de där små individerna nu!

Det var tre veckor sedan vi sist var på ultraljud och när man läser fosterutveckling så ska de växa ca. 300 gr. i veckan och det stämmer rätt bra. Båda har ökat ca. 800gr. och Ettan uppskattas nu att väga 2709 gr. (ungefär på grammet vad man uppskattar att en enling skall väga i denna vecka) och Tvåan väger lite mer, som den gjort hela tiden. Den upskattas väga 2940 gr. Så det är två knubbisar där inne. Sist jag pratade med barnmorskan om förlossning så sa hon, för att lugna min oro, att tvillingarna kommer väga mindre än vad Wilma gjorde. Hon vägde 3875 och om nu de här små krabaterna stannar inne i magen ett par veckor till och fortsätter att växa i samma takt så är de i kapp och då spricker den teorin att förlossningen skall gå lättare för de är mindre...

Innan jag hämtade W. så var jag inne i en affär i V-torp, jag hade knäppt upp vinterjackan för det var så varmt och magen ut. Butiksbiträdet undrade; ligger det där barnet rakt ut eller?! Jag berättade att det var två och hon var helt facsinerad och tyckte att det var den häftigaste magen hon sett på länge. Hon ropade på sin kollega så hon också fick se!! Ja det är ju kul att man kan roa någon!! :-)

När jag kom upp till lägenheten letade jag fram något mindre varmt att ta på mig, det blev en stor tjocktröja och P. dunväst. Sedan gick jag och hämtade W. och vi gick vidare till Parken och lekte och njöt av det härliga vårvädret! Jag kände mig så glad och nöjd!!

Den senaste tiden har jag det hänt mycket kul, jag har bl. a. fått reda på roliga och underbara nyheter men också mycket mycket tråkiga. Livet innehåller ju just dessa ingredienserna! Vardagen rusar ofta på utan att man hinner tänka eller reflektera! "Spontanitet i vardagen!" var en klok kollegas visdomsord hur man skulle göra för att må bra. Skit viktigt och bra sagt tycker jag! Jag är kanske inte är så spontan i vardagen men jag har under den senaste tiden ofta känt att jag vill stanna upp och bara njuta av vardagen och allt gott som finns runt omkring mig! Med barn runt omkring sig är det lätt att få sig många skratt och glada stunder i vardagen (men det är också lätt att bara rusa på!)!!

Det var allt för mig idag!! puss & kram

Inga kommentarer: