fredag 3 april 2009

Stjärnögon!

I går kväll blev jag sittande med vår extra hårddisk som vi har lagt över kort och filmer på om det skulle hända något med våra andra datorer. Jag hade tänkt kolla lite på gamla kort men blev istället jag sittande till klockan 24.00 omed att föra över massa filmer till min dator, från Wilma var liten. W. älskar att titta på sig själv på film och kommer bli överlycklig när hon märker att det är finns fler filmer på henne!!

Jag satt och skrattade när jag tittade på filmerna, det var så många filmer som jag glömt och saker som hon gjorde som jag glömt bort. Kul att se när hon är riktigt liten och ligger och sprattlar på golvet eller tar sina första stapplande steg och massa andra roliga saker. Filmen som jag lagt ut är när hon och jag leker med ett ägg. Än i dag vill hon att jag ska stoppa det i munnen och spotta ut igen, hon tycker det är skit kul!! Och härom veckan var en kompis hemma med sin son och då ville hon visa detta för honom - han var ju föga imponerad!! Jag tyckte nästan lite synd om W. Hon var så stolt och ville visa något kul och sedan tittade han knappt!

Jag tycker också lite synd om henne när hon planerar att berätta och visa saker för kompisarna på dagis. I går innan dagis, tog jag på henne klänning och strumpbyxor (leggings) - det tyckte hon var jätte kul fast hon haft dessa förrut, men nu var det så att jag haft strumpbyxor kvällen innan och det var hon imponerad av. Så hon berättade för mig vilka kompisar hon skulle visa och berätta för att hon hade strumpbyxor - och jag visste ju att de inte skulle vara ett dugg intresserade av detta! I dag skulle hon berätta att jag blödde från munnen när jag borstade tänderna - så det gjorde hon i morse när vi kom till dagis! Hon är ju så söt, ögonen tindrade och hon berättade om, för henne, denna stora händelse och gensvaret var minimalt.

För länge sedan när jag jobbade på dagis så var jag på en jätte bra föreläsning om att Inte släcka stjärnögon (barn har så mycket nyfikenhet och upptäckarglädje som ofta släcks i skolan). Jag tänker ofta på det, många barn kommer och berättar saker eller vill visa saker och vi vuxna har inte tid eller förståelse för hur stor grej det är för barnet - och man släcker deras stjärnögon - deras intresse och glädje! Så låt stjärnögonen få tindra så mycket som möjligt - de kommer tyvärr att släckas massor av gånger i livet!

puss & kram S.

Inga kommentarer: